Literele A și a - idei, activități - ore cu bucurie
Litera A este prima din alfabet
și prima literă pe care o învață orice copil, de aceea cred că trebuie să fie o
săptămână de neuitat. Vă propun o listă cu activități care se pot face în
SĂPTĂMÂNA LITEREI ”A”. Aceste activități pot fi făcute în completarea
lecțiilor, la captarea atenției sau în alte momente din zi, atunci când simțiți
că se potrivesc.
· 😊Captați-i pe copii,
dăruindu-le o coroniță cu litera A.
Spuneți-le că pășiți într-o lume magică și din acea zi vor fi prinți și
prințese în ÎMPĂRĂȚIA LITERELOR. Purtați coronița toată ziua. Sau o brățară pe care să o coloreze.
☺Joc Proviziile veveritei
· 😊Surprindeți-i cu un avion colorat, din hârtie, făcut prin
tehnica Origami. Așezați-l, pe banca lor, înainte să vină la școală. Faceți un
concurs cu avioanele, câștigă avionul care a zburat cel mai sus/ cel mai departe.
·
😊Propuneți copiilor să
aducă câte un obiect care începe cu
litera studiată. Se pot analiza denumirile obiectelor-sunete, silabe; se
pot număra obiectele de același fel; se pot stabili asemănări, deosebiri între
ele; discuții despre rolul lor; discuții despre motivul alegerii obiectului;
comparări, așezarea lor în funcție de mărime; sortare în funcție de numărul de
sunete/ silabe; alcătuire de enunțuri cu denumirile obiectelor.
· 😊 Provocați-i să
răspundă la ghicitori al căror
răspuns începe cu ”a”. De exemplu:
Din grădina lui Mihai, Verde,
roșu, cine-mi ești?
De sub tufe de urzici Lung, subțire, gras ori dulce.
A ieşit un ghem de scai Iute,
poți să mi-l ghicești?
Ca să caute furnici. (ardeiul)
(ariciul)
Nici pe apă,nici pe şine Cine are o singură ureche,
Îl ghiceşte orişicine Dar nici cu aceea nu aude?
El te-nalţă sus spre soare (acul)
Şi te duce-n depărtare
Ca gândul,ca vântul Din flori picuri
de dulceață
Ocolind pământul. Strânge de cu
dimineață.
(avionul)
(albina)
Ce dihanie ciudată, La porunca
mamei mele,
Cu gât lung şi gură mare Se aprind în el trei
stele.
A-nghiţit aşa deodată, Apoi, cât ai zice
”pește”,
Tot ce-i pulbere-n covoare? Fierbe,
coace și prăjește.
(aspiratorul) (aragazul)
😊 Recitați/memorați poezii despre ”a”. Iată câteva titluri
Ø ” Într-o zi pe când lucram (Arpagic)”, de Ana Blandiana;
Ø ”Acceleratul”, de George Topîrceanu
Ø ”Alb-iepuraș”, de Otilia
Cazimir
😊 Citiți povești! Nu trebuie să terminați
povestea sau cartea într-o zi. Stabiliți un moment pentru lectură în fiecare
zi. Discutați despre personaje, întâmplări, faceți predicții, desenați momente,
schimbați firul poveștii, faceți jocuri de rol, scoateți un personaj sau băgați
alt personaj, Întrebați copiii ce s-ar schimba, povestiți după imagini,
modelați personajele, construiți macheta unui moment. Nu este important când
terminați cartea de citit, ci tot ceea ce construiți cu ajutorul ei, tot ceea
ce dezvoltați la copiii voștri. Iată câteva titluri ce pot fi abordate.
Ø ”Povestea ariciului
înțelept”, de Vladimir Colin
Ø Cartea cu Apolodor, de Gellu
Naum
Ø ”Ale și sufletul cărților”, de Alex Donovici
Ø ”Aventurile unui fir de
nisip”, de Anamaria Lembrau
Ø ” Ariciul în ceață”, de Serghei
Korlov, Iuri Norstein
😊Faceți jocuri de rol cu marionete
😊 Cântați despre ”a”. Cântați la orele de muzică,
dar și în momentele de relaxare sau când observați că elevilor le-a scăzut
atenția, au obosit. Faceți mișcări pe muzică. Iată câteva exemple de
cântece: ”A,a,a,acum e toamnă, da!”;
”Albinița mea„; ”Autobuzul”; ”Alba ca zăpada”, ”Ariciul”, ”Arici pogonici”.
😊 Dansați ”Alunelul” sau faceți
mișcări ritmate pe muzica lui (iată un exemplu aici https://www.facebook.com/tworcza4/videos/648991422849639) Vizionați clipuri video cu dansul popular oltenesc ”Ariciul”.
😊 Aerobic-încercați să vă energizați cu câteva mișcări de aerobic. (https://www.youtube.com/watch?v=4Fz_AgCnNYw
sau https://www.youtube.com/watch?v=Y8rLsUj_Ues)
😊 Încălziți-vă pentru
scris cu Muzicograma-coordonare ritmică-Familia
Addams (https://www.youtube.com/watch?v=tgbYZWfeVaM) sau cu mișcări la comandă: Zboară ca avionul, Ghemuiește-te ca ariciul,
Sari ca antilopa, Plutește ca acvila, Zboară ca albina, Cântă la acordeon, Aruncă alune, Aleargă pe
loc, Ascultă zgomotele de afară …
😊 Ascultați muzică clasică atunci când scrieți, pictați, desenați. Apelați la Antonio Vivaldihttps://www.youtube.com/watch?v=aLYAlcmeulE , W.Amadeus Mozart (https://www.youtube.com/watch?v=mj2Tr-IUPhc), Tomaso Albinoni. https://www.youtube.com/watch?v=_kDDljSlka4 Găsiți pe youtube clipuri video în care
interpreții sunt copii, elevii vor fi sigur inspirați. Le puteți povesti câteva
lucruri despre compozitori sau apelați la ”Poveștile
din pădurea muzicală”, scrise de Cristina Andone. Sunt povești pline de
culoare, de joacă, muzică, sunete, parfum, cu imagini minunate, cu
spiriduși-compozitori care trăiesc într-o pădure fermecată.
😊 Admirați opera pictorului Theodor Aman. Inspirați-vă
din picturile lui cu flori sau fructe. (https://www.youtube.com/watch?v=oZ5nUwUy6ic)
😊Pictați folosind AMPRENTAREA-Animale
din amprenta palmei, (https://i.pinimg.com/originals/08/fb/a7/08fba759f48e6e95c5c750aef88f51b0.jpg) Copacul toamna-frunze din
amprenta degetului, Covor de frunze
folosind amprenta unor Frunze.
😊 Studiați amprenta unui deget. Vorbiți-le despre unicitatea amprentei și studiați
liniile amprentei cu lupa.
😊 Modelați literele A și a din
plastilină sau cocă. Modelați diferile animale, obiecte a căror denumire începe
cu a.
😊 Desenați un ”A” mare, cât toată
pagina caietului și personalizați litera sau transformați-o într-un personaj.
Inspirati-vă din filmulețele postate de Teatrul Ion Creangă, din București- ”Alfabetul jucăuș”- sunt clipuri video,
scurte, despre fiecare literă. Cuprind modul de transformare al literei într-un
animal/obiect care începe cu ea, ghicitori, totul pe un fond muzical adecvat. (https://www.youtube.com/watch?v=DiJgfJmi3GE)
😊 Realizați lucrări din
diferite materiale: avion-origami din hârtie (https://www.familiscope.fr/activites-enfants/bricolages/bricolage-fabriquer-un-avion-en-origami/), arici-plastilină și
scobitori, arici-colaj cu Frunze ()http://krokotak.com/2013/03/fall-leaf-hedgehog/, autobuz din figuri
geometrice,
😊 Gustați litera ”A”. Mâncați ananas, alune,
ardei, avocado, afine, amandine, acadele.
·
Provocările literei ”A”- într-o cutie frumoasă-cutia
magică/ într-un săculeț- săculețul cu surprize, puneți bilețele cu provocări. Gândiți-vă la provocări care să urmărească obiectivele pe
care le urmăriți la acea activitate.
Poate fi vorba de conturarea literei din diferite materiale (alune, agrafe, ace
de siguranță, pietricele, pufuleți, capace, pom-pom, corpurile copiilor, creione, bețișoare,etc ),
enumerarea unor cuvinte care să-l conțină pe ”a”(la sfârșit, la început, să
conțină 2 de a), propoziții în care
toate cuvintele să înceapă cu ”a”, căutarea unor obiecte a căror denumire
începe cu (a), scrierea literei A de câteva ori pe tablă, găsirea tuturor
colegilor care au nume ce încep cu A, animale/fructe/legume/țări/nume de
fete/nume de băieți care încep cu (a). Provocările pot fi făcute individual sau
în echipe. În echipe nu durează
foarte mult și participă toți
copiii. (idei aici https://www.aventurilascoala.ro/2019/09/ziua-literei-a.html)
·
Trasează, în curtea școlii,
un A uriaș.
Copiii trebuie să meargă pe contur așa cum le ceri: să sară, cu pași de pitic,
de uriaș, pe vârfuri, ca avionul, ca iepurașul, lateral, cu spatele, ținându-se
de mână, etc.
·
Faceți o omidă din cercuri mari. În interior scrie litere
diferite, dar de cele mai multe ori ”A sau a”. Copiii trebuie să meargă/ să
sară doar pe literele A și a.
·
Sortați imagini în funcție de locul
sunetului (a), de numărul sunetelor, de
numărul silabelor.
·
Joc ”Petrecerea frunzelor”- Litera ”A” se învață toamna,
de aceea ne putem lega de caracteristicile toamnei. Povestește-le despre o
petrecere a copacilor din pădure organizată pentru a-și lua rămas bun de la
Frunze. Pe post-ituri sub formă de frunze lipește diferite imagini. Desenează
pe tablă câțiva copaci mari. La
petrecere sunt invitate doar frunzele care au imagini a căror denumire conține
sunetul (a). Copiii vor veni pe rând la tablă și vor lipi în copaci frunzele
invitate și sub copaci cele care nu au fost invitate. Provoacă-I să găsească
motive pentru care unele Frunze nu au primit invitație.
·
Joc ”Autobuzul”- Asază 6 sau 8 scaune, două câte două,
pe un rând-scaunele călătorilor și un scaun în fața lor-scaunul șoferului. Se
așază câte un copil pe fiecare scaun, ceilalți fac un șir indian în spatele
scaunelor-ei stau la rând să urce în autobuz. Copiii de pe primele două scaune
concurează, câștigă cel care răspunde cel mai rapid. Câștigătorul își păstrează
scaunul, cel care a pierdut se ridică și merge la coada șirului Indian. Pe
scaunul pierzătorului avansează copiii din spate, fiecare pe scaunul din fața
lui. Pe ultimul scaun care s-a eliberat se așază primul copil din șirul Indian.
Concurează tot primii doi copii de pe primul rând și tot așa. Se pot pune
întrebări despre numărul de silabe al unor cuvinte rostite de învățător sau
șofer, copiii trebuie să spună repede numărul silabelor; ghicitori scurte, dacă
în cuvintele rostite se aude sau nu sunetul (a), copiii spun repede da sau nu .
·
Joc ”Sus-jos”- Copiii au nevoie de
mișcare- un joc pentru depistarea sunetului în cuvinte- Învățătorul rostește
cuvântul, copiii trebuie să se ridice în picioare dacă acesta il conține pe
(a), rămân jos dacă nu îl conține. Sau învățătorul citește rar un text scurt și
copiii ridică mâinile pentru fiecare cuvânt ce conține sunetul (a).
·
Joc ”Trenul”- Învățătorul stabilește regula
biletelor- Cine știe un cuvânt care începe/ se termină cu (a) se consideră că
are bilet și poate urca în tren. Copiii se prind pe rând unul de altul și se
plimbă prin clasă în căutarea altor călători. Trenul se oprește pe rând la
fiecare copil, dacă știe un cuvânt ce respect regula, se urcă în tren, dacă nu
știe, trenul pleacă la alt copil. Apoi se va întoarce iar la copiii care nu au
știut.
· https://www.aventurilascoala.ro/2019/09/trenuletul-matematic.html
·
Experimentele sunt foarte iubite de copii. Faceți
experimente ușoare, la această vârstă nu trebuie să intrați în multe detalii
științifice. Câteva idei de bază sunt suficiente. Pentru litera ”A” faceți experimente
cu apă. Iată câteva idei:
💥 Creionul rupt – aveți nevoie
de un pahar transparent, apă, un creion. Se umple paharul cu apă, se introduce
creionul în ea. Priviți din lateral și observați cum pare că apa a rupt
creionul în două. De fapt ”de vină” este lumina care trece întâi prin aer, apoi
prin apă. Razele de lumină ”se îndoaie” în apă pentru că apa este mai densă
decât aerul. Procesul se numețte refracție.
💥Albăstrele-Conturați pe un
prosop din hârtie flori. Decupați, apoi colorați cu carioca albastră circa 0,5
cm pe conturul fiecărei petale. Într-o tavă/farfurie puneți apă. Așezați florile în apă. Veți observa cum
culoarea se va răspândi pe toată petala. Hârtia acumulează apa, iar culoarea merge în
același timp cu apa.
💥Lupa- Fă pe o coală un desen
micuț și simplu-o inimioară, o figură geometrică, o față veselă, o floricică,
un personaj, etc Lipește desenul cu
scotch in exteriorul unui pahar transparent. Observă desenul în momentul în
care paharul este gol. Vei vedea că are aceeași formă și mărime. Apoi toarnă
apă în pahar. Observă acum desenul. Sticla, în contact cu apa, devine o
lupă și mărește imaginea- lentilă convergentă..
💥 Apa bombată- Ai nevoie de
:monede de 50 de bani, pipetă, apă. Pune monedele pe un suport orizontal- pe masă.
Pune în monedă, picătură cu picătură, apă. Vei observa că poți pune apă până
când se formează o ”cupolă” măricică. E
vorba de tensiunea de suprafață.
💥Artificii în pahar – Ai
nevoie de apă, un pahar mare transparent, 1 pahar mic, , ulei, colorant
alimentar, de diferite culori. Pune o lingură de ulei în paharul mic, adaugă
câte 2,3 picături din fiecare culoare de colorant și amestecă puțin, pune apă
călduță în paharul mare-3 sferturi, cu o pipetă ia ulei colorat și picură în
apă. Ești gata să admiri spectacolul oferit de artificiile colorate. Colorantul
se va desprinde de ulei și ”va exploda în apă”
💥Sau un experiment cu drojdie.
Frământați un aluat. Materiale
necesare: un cub de drojdie proaspătă sau un plic de drojdie uscată, 500 g de
făină, 300 ml de apă călduță, o linguriță de sare , o linguriță de zahăr.
Amestecați drojdia cu zahărul, o linguriță de făină și un praf de sare, puneți
4,5 linguri de apă și lăsati 2,3 minute să facă spumă maiaua. Puneți restul
ingredientelor într-un bol, adăugați maiaua și amestecați totul 5 minute.
Acoperiți bolul cu un prosop și lăsați să crească la temperatura camerei.
Urmăriți cum aluatul îți mărește din ce în ce mai mult volumul. Drojdia se
descompune în mici bule de gaz-dioxid de carbon.
😊 |Faceți un proiect
despre albine. Desenați, colorați, discutați despre albine, despre
importanța lor pentru mediul înconjurător. Urmăriți videoclipuri despre viața lor. Studiați
cartea ”Albinele”, scrisă de Wojciech Grajkowski , cu ilustrații de Piotr
Socha, o enciclopedie uriașă despre uimitoarele insecte. Invitați un apicultor să vă vorbească despre albine și ceea ce
presupune meseria lui. Gustați miere din diferite flori. Studiați ceara,
polenul, păstura, propolisul, fagurele. Încercați să reproduceți din plastilină
câteva căsuțe din fagure, copiii vor înțelege ce constructor perfect este
albina. Faceți un fagure din bucățele tăiate din tuburi de la hârtia igienică
și puneți în el albine făcute din ouă de plastic de la kinder. Model figure https://pianetabambini.it/lavoretto-api-alveare-rotoli-carta/
😊Faceți un proiect
despre apă. Unde și cum găsim apa în natură, faceți colaje cu decupaje din
reviste, discutați despre circuitul apei și importanța ei- pe youtube
filmulețele cu Paxi sunt minunate. Vorbiți despre poluarea apei și cât de
important este să avem grijă de ea. O lucrare simplă și interesantă găsiți
aici: https://www.aventurilascoala.ro/2022/02/circuitul-apei-in-natura.html
Sper să vă inspire activitățile propuse. Mult succes!
Ilona
Idei minunate, creative, atractive! Felicitari!
RăspundețiȘtergereVă mulțumesc pentru aprecieri! Mă bucur că vă sunt pe plac! Succes!
Ștergere